یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Sunday, 5 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مصوبات کاغذی چند روز بعد از تصویب رنگ می‌بازند/ چانه زنی با کرونا
کرمان – سیر صعودی کرونا در کرمان ادامه دارد و آمار موارد بستری و فوتی‌ها هر روز بیشتر می‌شود اما به جای افزایش محدودیت‌ها چانه زنی‌ها برای بازگشایی افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان کرمان از یک هفته قبل با موج جدید کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، بیشترین میزان شیوع نیز در جنوب و شرق کرمان مشاهده شده به طوری که شهرستان‌های شرق کرمان یک بار دیگر با تعطیلی دو روزه مواجه شده است.

خبرگزاری مهر با آغاز موج جدید کرونا در کرمان سعی کرد که با معرفی نقاط قوت و ضعف مقابله با بیماری خطر ابتلاء به کرونا را در جامعه کمتر کند و در سلسله گزارش‌هایی به معرفی کانون‌های بیماری پرداخت اما بعد از گذشت چند روز از موج جدید اما گویی کسی کرونا را جدی نمی‌گیرد.

۶۷۶ بیمار کرونایی در کرمان بستری هستند / ‏‬ مرگ ۲۰ نفر طی دو روز

اما اگر نگاهی به آمار شیوع در کرمان بزنید اوضاع پیچیده در بخش درمان را می‌بینید به طوری که هم اکنون ۶۷۶ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و مراجعه بیماران سرپایی نیز در استان در حال افزایش است، تنها در روز گذشته ۱۱۷ نفر بر تعداد بیماران بستری افزوده شد و ۱۰ نفر نیز جان باختند. امروز هم تعداد موارد بستری ۱۴۸ نفر و موارد فوتی ۱۰ نفر ثبت شد.

اما در حالی که استاندار کرمان در جلسات به صورت پر شور از اجرای محدودیت‌های کرونایی سخن می‌گوید اما هر روز با چانه زنی و تبصره‌هایی آزاد سازی بیشتر می‌شود که آخرین آن فعالیت مشاغل گروه دو تا ساعت ۸ شب است.

در حالی که استاندار کرمان در جلسات به صورت پر شور از اجرای محدودیت‌های کرونایی سخن می‌گوید اما هر روز با چانه زنی و تبصره‌هایی آزاد سازی بیشتر می‌شود

در این خصوص رئیس اتاق اصناف کرمان از افزایش ساعت کار مشاغل صنفی گروه دوم تا ساعت ۸ شب خبر داد و گفت که واحدهای صنفی مستقر در مراکز سرپوشیده، بازارها، پاساژها و مجتمع‌های تجاری، فقط تا ساعت سه عصر اجازه فعالیت دارند.

یوسف جعفری تاکید کرد که این طرح به‌صورت آزمایشی تا پایان روز جمعه ۱۸ تیرماه صادر شده و به شرط رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی در ساعت ۸ شب، برای روزهای بعد نیز تمدید خواهد شد.

به گفته وی، این مصوبه شامل مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی، خوراکی، کافی‌شاپ، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی، مهدهای کودک و سینماها و تئاترها نمی‌شود.

وی افزود: مشاغل مجاز، بایستی رأس ساعت ۸ شب، تعطیل کنند.

رئیس اتاق اصناف تاکید کرد: واحدهای صنفی مستقر در مراکز سرپوشیده، بازارها، پاساژها و مجتمع‌های تجاری، فقط تا ساعت سه عصر اجازه فعالیت دارند.

وی گفت: این مصوبه شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی، مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی، خوراکی، کافی‌شاپ، با پذیرش مشتری (شامل تمام گروه‌های مواد غذایی سرد، گرم، آشامیدنی، بستنی، آبمیوه، خشکبار، شیرینی)؛ استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی، مهدهای کودک و سینماها و تئاترها نمی‌شود.

وی گفت: بدیهی است در صورت بی‌توجهی به زمان تعطیلی و محدودیت اعلام شده، مجدداً تعطیلی در تمام ساعات، برای اصناف اعلام می‌شود.

کانون‌های کرونایی همچنان فعالند

در حالی که قرار بود از ورود بیماران استان‌های مجاور به کرمان جلوگیری شود اما کافیست سری به مجتمع‌های پزشکان کرمان بزنید، پلاک خودروهای ساکنان استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و شهرستان‌های جنوبی استان کرمان در این مناطق بیشتر از پلاک خودروهای بومی شهر کرمان است.

متکدیان پاکستانی همچنان در شهر مانور می‌دهند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای صنفی کرمان نسبت به قبل از شیوع موج جدید هیچ تغییری نکرده است.

در کمال تعجب مردم نیز نسبت به گذشته حساسیت بیشتری برای رعایت پروتکل‌ها نشان نمی‌دهند، کافیست عصرها سری به خیابان‌های شهر کرمان بزنید، معابر شلوغ تر از گذشته‌اند؛ به چند نقطه از شهر سر می زنیم اول شهرک شهید باهنر کرمان و خیابان بحر العلوم، مردم اکثراً بدون ماسک در حال قدم زدن یا خرید هستند، واحدهای صنفی باز است و به سادگی می‌توان مشاهده کرد خریداران بدون استفاده از ماسک در حال رفت و آمد هستند. این بخش از شهر جزو محله‌های لوکس محسوب می‌شود و وضوح می‌توان دید توان مالی مردم در رعایت پروتکل‌ها بی تأثیر است.

گیم نت‌ها و سالن‌های بیلیارد مملو از جوانان بدون ماسک

فاصله گذاری اجتماعی اگر هم رعایت شود توسط مردم است و قاعده و اصول خاصی در این خیابان دیده نمی‌شود.

چراغ‌های پارک مجاور مسجد خاموش شده و نوارهای زرد در ورودی پارک نصب شده اما خودروهای مردم در اطراف پارک متوقف شده و مردم زیر درختان نشسته‌اند و خبری از جریمه خودروها نیست.

چراغ‌های پارک مجاور مسجد خاموش شده و نوارهای زرد در ورودی پارک نصب شده اما خودروهای مردم در اطراف پارک متوقف شده و مردم زیر درختان نشسته‌اند و خبری از جریمه خودروها نیست ترافیک سنگین در خیابان دیده می‌شود و در پیاده رو مقابل فست فود فروشی‌ها جمعیت زیادی در انتظار سفارش‌های خود هستند.

در برخی از چهار راه‌های شهر نیز به سادگی می‌توان اتباع خارجی را در حال تکدی گری مشاهده کرد. این در حالیست که استانداری از طرد اتباع بیگانه خبر می‌دهد!

در کوچه‌های و حتی برخی از خیابان‌های اصلی هم به سادگی می‌توان گیم نت‌ها و سالن‌های بیلیارد مملو از جوانان را دید که بدون ماسک در حال بازی هستند.

سری به جنگل پردیسان می زنیم، بساط بلال فروشی‌ها کنار خیابان رونق دارد و مردم در حال خرید دور آتش جمع شده‌اند.

بساط قلیانی‌ها داغ‌تر از همیشه

چند متر آن سو تر تجمع جوانانی که در حال کشیدن قلیان هستند را می‌توان دید. تنها جایی که می‌توان اجرای پروتکل‌ها را دید خیابان‌های اصلی شهر مانند خیابان شریعتی است که البته بعد از بازگشایی اصناف تا ساعت ۸ شب می‌توان پیش بینی کرد که برجمعیت مردم در پیاده روهای این خیابان هم از امروز افزوده می‌شود.

موج کرونا در کرمان هر روز بزرگ‌تر می‌شود و تعداد بیشتری را با خود می‌برد اما در عمل نمی‌توان تفاوتی را با قبل از موج پنجم در کرمان دید.

تنها ساعت کار و دور کاری کارمندان تغییر کرده که به نظر می‌رسد همین مساله هم بر تعداد افرادی که به بوستان‌ها و مراکز خرید مراجعه می‌کنند افزوده است.

شرق کرمان تعطیل شد

باز بودن اصناف عملاً موجب افزایش حضور مردم در خیابان‌ها می‌شود اما گویی گوش شنوایی نیست، وقتی پای حرف مردم می‌نشینیم می‌گویند اگر قرار است کسی از خانه بیرون نیاید چرا مغازه‌های سطح شهر باز شده است؟ نمی‌شود واحدهای صنفی را باز کنیم و بگوییم در خانه بمانید.

باز بودن اصناف عملاً موجب افزایش حضور مردم در خیابان‌ها می‌شود اما گویی گوش شنوایی نیست، وقتی پای حرف مردم می‌نشینیم می‌گویند اگر قرار است کسی از خانه بیرون نیاید چرا مغازه‌های سطح شهر باز شده است

بازگشایی واحدهای صنفی در کرمان در حالی افزایش یافته که به وضوح می‌توان مشاهده کرد که بسیاری از بازاریان ابتدایی‌ترین پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند.

کانون کرونا در حال حاضر شهرستان‌های شرق و جنوبی استان است، فرماندار بم نیز در خصوص وضعیت این شهرستان به خبرنگار مهر گفت: با توجه به شیوع بیماری و تذکراتی که مراکز درمانی داده‌اند ادارات و سازمان‌های دولتی امروز و فردا در بم، ریگان نرماشیر و فهرج تعطیل است.

هادی شهسوارپور افزود: فقط صنوف ضروری مجاز به فعالیت هستند و اداراتی که فعالیت آنها ضرورت دارد باید با ۵۰ درصد نیرو مشغول به کار باشند

وی تاکید کرد: بانک‌ها هم فقط می‌توانند خدمات غیر حضوری به مردم ارائه کنند و برای کاری‌های داخلی بانک در این مراکز حضور دارند.

مردم از تجمع خودداری کنند

در جنوب کرمان نیز وضعیت فوق العاده است فرماندار جیرفت در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: ورودی‌های شهرستان کاملاً کنترل می‌شود و از مردم می‌خواهیم به هیچ عنوان به استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان سفر نکنند.

ابوذر عطاپور از وجود محدودیت‌های جدی در ادارات خبر داد و گفت: یک سوم کارمندان روزانه باید در ادارات حضور داشته باشند و مراکز تجمع بسته است.

وی گفت: با برگزاری هر گونه تجمع از جمله عروسی، عزاداری و … تا اطلاع ثانوی برخورد می‌شود و اجازه ورود مسافر به شهر و روستاهای شهرستان داده نمی‌شود.

با وجود تمام محدودیت‌ها اما به نظر می‌رسد با چانه زنی‌های صنوف و عدم رعایت پروتکل‌ها پاشنه آشیل کرمان این روزها در بازار می چرخد.

کد خبر 27810
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار