شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 4 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۰
قطعی برق در گرمای شدید گناوه/ اینجا زندگی خیلی سخت می‌گذرد
گناوه- قطعی روزانه برق در گرما و شرجی بالای شهرهای جنوبی به خصوص شهرستان گناوه در این روزهای تابستانی باعث شده تا مردم دچار مشکلاتی شوند و تحمل هوای گرم را برای مردم سخت تر کرده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها – عصمت اسماعیلی؛ برق یکی از مهمترین انرژی‌های مورد نیاز زندگی امروز بشر است و استفاده روزافزون از لوازم الکترونیکی و الکتریکی به خوبی نشان از اهمیت این انرژی دارد.

استان بوشهر از استان‌های گرمسیر کشور محسوب می‌شود که بیشتر ماه‌های سال با هوای بسیار گرم و شرجی روبرو است و بدون استفاده از دستگاه‌های خنک کننده و سرمایشی زندگی در این مناطق غیر ممکن است.

در شهرستان گناوه به دلیل رطوبت و شرجی هوا، گرما به شکل محسوس‌تری آزار دهنده است و خاموشی تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت زندگی شهروندان دارد، علاوه بر آن در شرایط کنونی که شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، اگر برق شهرستان قطع شود، بیمارستان‌ها دچار مشکل می‌شود و بیماران که در بیمارستان بستری هستند شرایط سخت و مشکل خواهند داشت یا بیمارانی که در خانه نگهداری می‌شوند و یا مردم که بالاجبار در خانه هستند نیز مشکلاتی را خواهند داشت.

هوای گرم و شرجی در مناطق جنوبی به خصوص در بنادر که همراه با رطوبت بالایی است در شرایط عادی بسیار سخت و طاقت فرسا است حالا در شرایط فعلی و در دل تابستان و «خرماپزان» این مناطق، قطعی‌های مکرر برق نیز بر سختی این شرایط افزوده است تا شرایط را برای مردم این دیار سخت‌تر کند.

قطعی‌های مکرر برق در فصل گرم سال با وجود شرایط آب و هوایی و شرجی بالا، نفس مردم را در این روزها بریده است و باعث گلایه‌های شهروندان شده است.

در شرایطی که تابستان این مناطق جنوبی به خصوص شهرستان گناوه در حالت عادی بسیار گرم و طاقت فرسا است باید شرایط و وضعیت قرمز کرونایی نیز به این موارد افزود که در چنین شرایطی قطعی‌های مکرر برق بر دشواری زندگی این مردم می‌افزاید.

این وضعیت قابل تحمل نیست

یکی از شهروندان گناوه ای در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از اواسط بهار گرمی مناطقی مانند گناوه شروع می‌شود و نیاز به دستگاه‌های خنک کننده و سرمایشی است و در تابستان به اوج می‌رسد که مردم برای فرار از گرمای غیر قابل تحمل به وسایل خنک کننده پناه می‌برند اما قطعی‌های مکرر برق در روزهای اخیر گرما را برای مردم غیر قابل تحمل کرده است.

زینب محمدی افزود: در خانواده‌هایی که کودکان خردسال دارند یا افراد پیر و سالخورده زندگی می‌کنند تحمل این شرایط سخت‌تر و دشوار تر است.

وی گفت: در قطعی‌های مکرر برق بی تابی های کودک خردسال و افراد سالخورده در شرایط گرمای کنونی بسیار بیشتر است و آنها تحمل این گرما و شرایط سختی ندارند.

یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حالی که قطعی‌های مکرر برق در حال اجرا در سراسر کشور است اما مناطقی مانند گناوه که اکنون در اوج گرما قرار دارند باید از قرار گرفتن در این برنامه‌ها مستثنی شوند.

علی موسوی افزود: در شرایطی که برق هم باشد تحمل گرمای این مناطق لحظه‌ای بدون دستگاه‌های خنک کننده به ویژه برای کودکان، سالخوردگان و بیماران غیرقابل تحمل است و مسئولان باید برای این مناطق که دارای گرمای شدید همراه با رطوبت بالا که نفس‌ها را به شماره می‌اندازد هستند فکری کنند و در قطع برق این مناطق تجدید نظر شود.

وی بیان کرد: قطعی برق حتی در ساعات اوج گرما و ساعاتی که مردم در حال استراحت هستند و به وسایل خنک کننده پناه برده‌اند تاب و تحمل مردم را بریده است.

اطلاع‌رسانی ضعیف است

یکی از شهروندان گفت: قطع مکرر برق باعث شده تا ادارات و بانک‌ها نیز نتوانند به طور کامل به مردم خدمت رسانی کنند.

محمد اسماعیلی افزود: در حالی که به منظور صرفه جویی در برق ساعات کار ادارات تغییر کرده است اما با قطعی برق در ساعات اداری و قطع سیستم‌های کامپیوتری ادارات و دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات، مردم برای انجام کار خود مجبور به معطلی در گرمای طاقت فرسا هستند.

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: با قطع مکرر برق وسایل خنک کننده و برقی که در شرایط فعلی اقتصادی برای خانواده‌ها بسیار گران تمام می‌شود دچار آسیب می‌شوند.

وی افزود: خرابی هر کدام از وسایل برقی که برای زندگی مردم مناطقی مانند این شهرستان از لوازم ضروری است در شرایط فعلی اقتصادی کمرشکن است و باید این موارد هم به مشکلات قطع برق در نظر گرفت.

کسادی بازار در بی‌برقی

یکی از بازاریان گناوه گفت: قطعی برق در شرایط فعلی که بازار با شرایط کرونایی به خودی خود دچار کسادی است باعث زیان بیشتر به بازاریان می‌شود.

وی افزود: در ساعات قطع برق اگر در مغازه باشیم امکان داد و ستد به دلیل قطع دستگاه‌های پرداخت و ثبت خرید و فروش وجود ندارد و همچنین درب‌های مغازه‌ها امکان بازو بسته شدن ندارند، تاریکی بازار و گرمای فروشگاه‌ها نیز بر مشکلات باید افزود.

وی گفت: در مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که مواد خوراکی و فاسدشدنی دارند و با قطعی برق امکان فساد این مواد افزایش می‌یابد.

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حالی که از بیمار در خانه نگهداری می‌کنیم شرایط قطع دوساعته برق برای ما خیلی سخت است و تحمل این شرایط برای بیمار سالخورده بسیار زجرآور است.

وی گفت: در شرایط فعلی که هوا به شدت گرم و شرجی است و امکان استفاده از هوای آزاد وجود ندارد تحمل بی برقی برای بیماران بسیار سخت‌تر است و باید شرایط مناطق گرمسیری مانند شهرستان گناوه بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

یک بانوی خانه دار گفت: دارای فرزند خردسال زیر یکسال در خانه هستم که با قطع برق و وجود بیماری فرزندم تحمل برایش سخت است.

عزت احمدی افزود: اگر چه به گفته مسئولان این قطع برق‌ها مربوط به همه مناطق کشور است اما در این شهرستان و با توجه به گرمای طاقت فرسا و غیرقابل تحمل تجدید نظر شود و از قطع برق مستثنی شوند.

بی برقی و بی آبی

یک شهروند دیگر نیز گفت: منزل مسکونی ما در طبقه سوم ساختمان قرار دارد و با قطع برق فشار آب که از طریق فشار پمپ آب به طبقات منتقل می‌شود بسیار پایین و قطع می‌شود.

وی بیان کرد: در شرایط گرمای هوا و تابستان با قطع برق و قطع آب و داشتن فرزندان خردسال در خانواده شرایط برای زندگی ما بسیار دشوار می‌شود.

یک شهروند دیگر نیز از اختلال در اینترنت با قطع برق گفت و اضافه کرد: کار من از طریق اینترنت و در خانه انجام می‌شود و با قطع برق و خاموشی امکان استفاده از سیستم را ندارم.

زهرا محمدی گفت: قطعی برق در این روزها علاوه بر اینکه باعث تحمل فشار گرمای طاقت فرسا می‌شود باعث اختلال در کارهایی که از این طریق انجام می‌شوند نیز شده است.

قطعی برق در گرمای شدید گناوه/ اینجا زندگی خیلی سخت می‌گذرد

مدیر برق گناوه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه اعمال خاموشی‌های نوبتی در این شهرستان سراسری است افزود: مدیریت برق شهرستان گناوه یک جدول نوبت بندی برق را برگرفته از جدول کشوری جداگانه و به صورت بومی این منطقه تنظیم کرده و به اطلاع مردم رسانده‌است.

جواد عرب با اشاره بر اینکه این شهرستان دارای ۵۳ هزار مشترک برق است بیان کرد: در حالی که مردم این منطقه گرمسیری و در فصل تابستان نیاز به استفاده از کولر گازی دارند، اما در این برهه باید نسبت به مدیریت در مصرف انرژی بهینه اهتمام جدی ورزند و از کولرگازی اضافی و دستگاه‌های پرمصرف بخصوص در زمان پیک بار پرهیز کنند.

مدیر برق گناوه گفت: ادارات، نانوایی‌ها و مجتمع‌های تجاری و پزشکی در شهرستان باید دستگاه مولد انرژی اضطراری داشته باشند تا نه تنها در زمان قطعی برق بلکه در زمان هرگونه بحرانی دچار مشکلی نشوند و بتوانند به مراجعه کنندگان خدمات رسانی کنند.

تامین برق از پتروشیمیج‌

غلامرضا حشمتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به منظور تأمین برق مورد نیاز در استان بوشهر بخشی از برق مازاد پتروشیمی مبین وارد مدار شده است و تلاش می‌شود که از ظرفیت دیگر رشته‌ها نیز استفاده شود.

وی تصریح کرد: استفاده از برق مازاد پتروشیمی دماوند نیاز به خط انتقال از محدوده شرکت به خط سراسری دارد که نیازمند خاموشی طولانی است و دنبال کاهش تبعات آن هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با اشاره به اینکه نصب پست‌ها انجام شده است افزود: در این راستا خط انتقال اید برقرار شود که باید با اعمال خاموشی و مجوز کار، به‌زودی ارتباط الکتریکی برقرار شود.

وی از پرداخت خسارت به وسایل برقی آسیب‌دیده از قطعی برق خبر داد و بیان کرد: شرکت توانیر هر سال به‌صورت متمرکز با شرکت بیمه برای پرداخت خسارت به لوازم و تجهیزات آسیب‌دیده مردم از قطعی برق قرارداد دارد.

حشمتی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند برای وسایل برقی خود که به‌دلیل قطعی برق دچار خسارت شده پرونده ثبت کنند تا در اولین فرصت پس از کارشناسی خسارت آن‌ها پرداخت شود.

وی به افزایش چشمگیر مصرف برق به خاطر موج گرما بیان کرد: مصرف برق در کشور ۱۲ هزار مگاوات بیشتر از تولید است و باید اختلاف بالای میان تولید و مصرف جبران شود که بخشی از آن با اعمال محدودیت بر صنایع و بخشی هم قطع بابرنامه‌ی برق خانگی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر افزود: در صورتی که مدیریت بار و مدیریت مصرف نشود منجر به هشدار عملکرد سیستم‌های حفاظتی نیروگاه‌ها و تجهیزات شبکه انتقال برق خواهد شد و خاموشی گسترده شبکه برق را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و اعمال محدودیت در صنایع در روزهای آینده فشار خاموشی‌ها کمتر شود، گفت: با پیشی‌بینی‌های انجام شده و روند افزایشی درجه حرارت دما تا سه چهار هفته آینده شرایط و کمبود تولید ادامه‌دار خواهد بود.

کد خبر 27836
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار