سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday, 7 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
آغاز برداشت خرما در بوشهر/هر کیلو خرما ۸ هزار تومان آب می‌خورد
ایسنا/بوشهر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از آغاز برداشت خرما در استان خبر داد و گفت: طبق برآوردها هزینه تولید هر کیلو خرما برای نخلدار ۸ هزار تومان است.

خسرو عمرانی صبح امروز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برداشت خرما در استان بوشهر به دلیل گرمای هوا حدود ۱۰ روز زودتر از سال‌های قبل در شهرستان‌های تنگستان، دشتستان و برخی نقاط دشتی آغاز شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال ۱۶۵ هزار تن محصول از نخلستان‌های استان برداشت شود که از این مقدار ۸ هزار تن خارگ، ۳۰ هزار تن رطب و ما بقی خرما هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: عمده خرمای تولیدی استان بوشهر از نوع کبکاب و زاهدی است.

عمرانی خاطرنشان کرد: شرایط کرونا و هزینه‌های تولیدی بر وضعیت اقتصاد جامعه و مصرف کننده تاثیر گذاشته اما هیچ گونه محدودیتی برای صادرات خرما ایجاد نکرده است به طوری که پارسال ۲۷ هزار تن خرمای استان بوشهر به ارزش ۳۴ میلیون دلار به کشورهای مختلف از جمله پاکستان، افغانستان، آسیا میانه و اروپا صادر شد.

وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود امسال میزان صادرات به ۳۰ هزار تن افزایش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه طبق برآوردها هزینه تولید هر کیلو خرما برای نخلدار ۸ هزار تومان است، افزود: کیفیت و کمیت خرما در قیمت آن تاثیرگزار است به طوری که خرمای شهرستان تنگستان به نسبت سایر نقاط استان گران‌تر و خرمای بخش ارم و بوشکان از تنگستان بیشتر است.

عمرانی در خصوص خرید تضمینی خرما عنوان کرد: به‌طور معمول در ابتدا فصل برداشت قیمت خرما را بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌کند در ادامه اگر ضرورتی احساس شد دولت اقدام به خرید حمایتی و تضمینی می‌کند.

این مقام مسئول یادآور شد: در طول چند سال گذشته وضعیت قیمت‌گذاری خرما مطلوب بود و چرخه اقتصادی شرایطی را ایجاد نمی‌کرد که نیاز به خرید تضمینی باشد امیدواریم امسال نیز عرضه و تقاضا چنان اتفاق بیافتد که نیازی به خرید تضمینی نباشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در حال حاضر بحث خرید تضمینی خرما هنوز تعیین تکلیف نشده و قیمت خرید تضمینی به کشور ابلاغ نشده است برای این کار ابتدا باید وزارت جهاد کشاورزی به بررسی و جمع بندی برسد سپس در شورای اقتصاد تصویب شود.

عمرانی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ بهره تک رقمی، تسهیل صادرات، رایزنی با کشورهای هدف برای جلوگیری از اعمال تعرفه واردات و صادرات خرما در قبال میوه‌های گرمسیری مثل سیب از جمله پیشنهادات ما برای رفع مشکلات این حوزه است.

انتهای پیام

کد خبر 32012
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار