چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday, 8 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
اتحادیه اروپا درباره واکسن کرونا تبعیض آمیز رفتار می کند
روسیه اروپا را متهم کرد که درباره موضوع به رسمیت شناختن واکسن روسی برای مقابله با ویروس کرونا، رفتار تبعیض‌آمیز دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی اتحادیه اروپا را متهم کرد که درباره موضوع به رسمیت شناختن واکسن روسی برای مقابله با ویروس کرونا، رفتار تبعیض‌آمیز دارد.

به گفته لاوروف این رفتار تبعیض آمیز یکی از دلایل به توافق نرسیدن مسکو و بروکسل در زمینه به رسمیت شناختن دوجانبه واکسن کروناست.

واکسن روسی «اسپوتنیک وی» اختلافات بین کشورهای سابق بلوک شرق اروپا را نشان داده و برخی آن را موهبت و برخی دیگر ابزار تبلیغاتی کرملین قلمداد می‌کنند.

مطالعات مجله پزشکی لانست تأیید کرده که واکسن اسپوتنیک وی ۹۱.۶ درصد در مقابل بیماری کووید -۱۹ مؤثر است و اکنون از این واکسن در چند کشور جهان استفاده می‌شود اما هنوز سازمان داروی اروپا (EMA) آن را تأیید نکرده است. با این حال برخی از اعضای سابق اتحاد جماهیر شوروی بدون توجه به تصمیم اتحادیه اروپا این واکسن را خریداری کرده یا قصد خرید آن را دارند.

برخی از کشورهای اتحادیه اروپا همچون اسلواکی بعد از خرید کندتر از انتظار واکسن‌های آمریکایی فایزر و بیون تک، آسترازنکا و اکسفورد انگلیس و واکسن آمریکایی مدرنا به تهیه واکسن از شرق امیدوار شدند.

مجارستان اولین کشور اتحادیه اروپا بود که از اسپوتنیک وی استفاده کرد. صربستان نیز از اسپوتنیک وی و سینوفارم استفاده کرده و آلبانی قصد دارد برای خرید محموله‌هایی از این دو واکسن وارد مذاکره شود.

اعضای دیگر اتحادیه اروپا از جمله بلغارستان، کرواسی، استونی، لتونی و رومانی منتظر چراغ سبز آژانس دارویی اروپا برای اسپوتنیک وی هستند. لیتوانی هنوز مجوزی برای استفاده از این واکسن نداده است.

کد خبر 34560
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار