سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday, 7 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
صارمی عروج کرد تا ظلم سقوط کند

17مرداد یادآور اوج عزت و اقتدار برای ایران اسلامی بود که بار دیگر به جوانان برومند خود بنازد و به واسطه ایثار و شجاعت و غیرت ایرانی بودن سربلند از آزمونی دیگر بیرون آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خارگ آنلاین طاهره برزگر : درس خواندن در دانشگاه تهران را رها کرد و از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه  به جبهه‌های «کردستان»، «حلبچه» و جنوب «خرمشهر» اعزام شد و ۱۷ ماه در این جبهه‌ها در کنار سایر رزمندگان اسلام به دفاع از کیان و تمامیت ارضی کشور پرداخت تا جنگ تحمیلی تمام شد .اما برای شهید محمود صارمی جهاد در جبهه ای دیگر تمام نشده بود.
این جوان اهل بروجرد پس از بازگشت از جبهه نبرد در سال ۱۳۷۰ به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی پرداخت و پس از ۵ سال  خبرنگاری توانست یکی از مدیران خبرگزاری ایرنا شود.اما گویی قلبش هنوز در میان جهادگران مانده بود.پس با خواست قلبی خود به مزارشریف رفت تا ریاست دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی را در این شهر برعهده گیرد.این برهه از زمان یعنی دهه هفتاد برای مردم افغانستان با حضور گروه تروریستی طالبان که با پشتیبانی آمریکای جنایتکار شروع به فعالیت کرده بود دهه تلخ و پر از خون ریزی بود.سکوت کامل خبری حاکم بر جهان نیز باعث مورد ظلم قرار گرفتن هرچه بیشتر مردم افغانستان شده بود.اما تلاش های شهید محمود صارمی و همرزمانش باعث شد تا اخبار مظلومیت مردم افغانستان لحظه به لحظه به گوش جهانیان  برسد و شهادتشان مهری باشد بر پایان جنایات گروه خونخوار طالبان. امروز ۲۲سال از حادثه تلخ و در عین حال پر افتخار هشت دیپلمات ایرانی به همراه خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در ۱۷مرداد سال ۷۷ در "مزار شریف" افغانستان می‌گذرد؛ حادثه ای که منجر به برچیده شدن تومار طالبان و رهایی مردم مظلوم افغانستان از ظلم و بی عدالتی طالبان شد.


۱۷مرداد یادآور اوج عزت و اقتدار برای ایران اسلامی بود که بار دیگر به جوانان برومند خود بنازد و به واسطه ایثار و شجاعت و غیرت ایرانی بودن سربلند از آزمونی دیگر بیرون آید.

 

مزارشریف سقوط کرد

آخرین پیام مخابره شده از شهید محمود صارمی: «مزار شریف سقوط کرد. هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروهطالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری، فوری .مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند به من بگویید که چه وظیفه‌ای»


محمود خبرنگار شجاعی که بارها مورد سود قصد و اذیت و آزار قرار گرفته بود بعد از این خبر به دست افرادی متحجر به نام طالبان به آسمان‌ها پرواز کرد و این خبر خود باعث شد تا دنیا از جنایت طالبان در افغانستان مطلع شود و این چنین بود که مظلومیت خبرنگاران در حین انجام کار برهمگان آشکار شد.


محمود به همراه هشت دیپلمات ایرانی تنها به جرم نشر حقایق در کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان  از سوی گروه بی ریشه و متحجر طالبان مورد حمله قرار گرفتند و پس از رگبار گلوله در گوری دسته جمعی دفن شدند تا هرگز شناسایی نشوند.


بعد از ۱۷مرداد ۷۷ و بی خبری ایران از خبرنگار ایرانی و دیپلماتها وزارت خارجه اقدامات لازم را برای جستجوی این عزیزان به کار گرفت و بعد از گذشت بیش از ۲۰روز مشخص شد که این جوانان سراراز ایرانی بی گناه و مظلوئمان شهید شده اند.


عمق فاجعه به حدی بود که سه روز عزای عمومی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اعلام، روسای جمهور بیش از ۱۸۰کشور جهان ضمن محکومیت این اقدام برای ایران اسلامی پیام تسلیت فرستادند و تمثال شهید صارمی تا مدتهای طولانی به پاس رشادت، جسارت و سخت کوشی شهید صارمی در مقابل سازمان ملل نصب شد. رهایی افغانستان از ظلم و جور طالبان نخستین دستاورد خون پاک شهید صارمی بود و بعد از ان نام‌گذاری ۱۷مرداد از سوی شورای فرهنگی عمومی کشور دستاورد دیگری بود که توانست جامعه خبری ایران را بیش از گذشته متحول نماید.همانا کربلا به وسعت تاریخ است و شهادت عین جاودانگیست.

قسمتی از وصیت نامه شهید صارمی

بسمه تعالی
ای برادران و خواهران جهادگر خطاهای من گنه کار روسیاه را که باعث رنجش شما شده ببخشید تا خدای بزرگ از من راضی شود. ای خدا مرا که در اثر غرور و خودپرستی گناه می‌کنم ببخش زیرا این بدن ضعیف من توانایی تحمل آتش جهنم را ندارد و خدایا مرا جزء توبه کاران واقعی قرار بده.

کد خبر 49001

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار