جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
۷۸ هزار سند علمی منتشر شده است
اردبیل- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال میلادی جاری ۷۸ هزار سند علمی دانشمندان و محققان ایرانی در سطح جهان منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی‌گل ظهر سه‌شنبه در آئین تکریم و معارفه رؤسای دانشگاه محقق اردبیلی یاد و خاطره سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل را گرامی داشت و اظهار کرد: اگر امروز امنیت و آرامشی را داریم مدیون شهدا، ایثارگران و جانبازانی هستیم که در هشت سال دفاع مقدس و در این چهار دهه از این خاک و ناموس این کشور دفاع کردند.

وی به شرایط سخت کرونایی کشور در ۲ سال گذشته اشاره کرد و گفت: کرونا تمام بشریت را به عزلت برد و شرایط سختی را به وجود آورد اما در سایه علم و دانش و فناوری، دانشمندان ما توانستند با وجود تحریم‌ها و شرایط سخت جهانی واکسن کرونا را تولید کرده و بشریت را از این بلای خانمان‌سوز نجات دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: کشور ما در سایه پیشرفت‌های علمی امروز به تحریم دشمنان نه واقعی گفته و توانسته جایگاه بین‌المللی و منطقه‌ای عظیمی را به دست آورد.

زلفی‌گل رهنمودهای مقام معظم رهبری را در نگاه ویژه به نخبگان و دانشگاهیان یادآور شد و افزود: اگر دشمن امروز هجمه سنگینی را به دانشگاه وارد کرده به دلیل شرایط خاص دانشگاه‌ها است که نقاط قوت کشور ما محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سایه توسعه علمی، کشور امروز در مدار پیشرفت حقیقی قرار گرفته و دشمنان از این شرایط سخت نگران و ناراحت هستند و به همین دلیل دانشگاه‌ها را کانون و مرکزیت هجمه‌های سنگین قرار داده‌اند.

زلفی‌گل انتشار ۷۸ هزار سند علمی کشور را در مجامع جهانی و بین‌المللی یادآور شد و اضافه کرد: ۳۵ درصد از این اسناد با مشارکت اساتید بین‌المللی انجام شده و ما امروز مرجعیت علمی جهانی پیدا کردیم.

وی بیان کرد: بیش از هر زمان دیگر در دولت سیزدهم توجه به علم و دانشگاه و عالم شکل گرفته و قطعاً توسعه فرهنگی، علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه‌ها مورد حمایت جدی است.

زلفی‌گل ارزش سوال و پرسیدن را در دانشگاه‌ها یک ارزش معنوی دانست و اظهار کرد: در سایه سوال است که عمق مسائل و مبانی پژوهشی شکل گرفته و مبدأ آن دانشگاه است.

وی تلاش جامعه علمی و دانشگاهی را در ایجاد تحول یادآور شد و تصریح کرد: امروز دانشگه‌ها پرچمدار حرکت قانون‌مدار هستند و در سایه قانون است که می‌توان به پیشرفت‌های علمی مؤثری دست پیدا کرد.

زلفی‌گل با قدردانی از رؤسای سابق دانشگاه محقق اردبیلی در انجام مسئولیت و مأموریت خطیر مدیریت دانشگاه گفت: از رؤسای قبلی به ویژه رئیس سابق دانشگاه محقق اردبیلی «حبیبی» که از اساتید برجسته هستند، قدردانی می‌کنیم که فرصت مسئولیت را به فرصت ماندگار تلاش و جهاد تبدیل کردند.

وی ضرورت تکریم بزرگان و مسئولان قبلی را در جامعه اسلامی یادآور شد و افزود: دانشگاهیان هیچ وقت در توجه به بزرگان خود دچار غفلت نشده بلکه با در نظر گرفتن تمام شرایط سعی کردند تا احترام گذشتگان، بزرگان علمی و رؤسای دانشگاه‌هایی که قبلاً سمتی داشتند را بدانند.

زلفی‌گل مسئولیت رئیس جدید دانشگاه را بسیار خطیر عنوان کرد و ادامه داد: رئیس دانشگاه باید یک فرد جامع‌الشرایطی باشد که به امور فرهنگی، علمی، حسابداری، قوانین سفت و سخت آموزشی، مسائل فرهنگی، پژوهشی و تعامل با نمایندگان و مسئولان استانی و کشوری اهتمام داشته تا در سایه همدلی و اتفاق نظر بتوان کارها را به پیش برد.

وزیر علوم به رئیس دانشگاه محقق اردبیلی توصیه کرد تا با همراهی مسئولان در مسیر حرکت رو به جلوی دانشگاه اقدامات تعاملی را در اولویت قرار دهد.

کد خبر 53247
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار