یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Sunday, 5 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
برداشت ۱۵۰ هزار تن گندم در بوشهر/ مطالبات کشاورزان پرداخت شود
بوشهر- با توجه به پایان مراحل برداشت گندم در استان بوشهر، انتظار می‌رود در پرداخت مطالبات گندم‌کاران استان تسریع شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: استان بوشهر در عرصه تولید گندم دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است و اراضی مستعدی برای کشت گندم در این استان وجود دارد که کشاورزان هر ساله این اراضی را زیر کشت می‌برند.

بخش عمده گندم در استان بوشهر به صورت دیم کشت می‌شود و هرچند راندمان پائین‌تری نسبت به کشت آبی دارد ولی به خاطر کمبود منابع آبی، کشاورزان به ناچار اقدام به کشت دیم می‌کنند.

کشاورزان استان بوشهر روزی خود را از خدا می‌خواهند و پس از اینکه بذرهای خود را در زمین کاشتند، نگاهشان به آسمان است تا بارش رحمت الهی کشت‌زارهای آنها را سیراب کند و محصولی مناسب تولید شود.

در برخی از سال‌ها که بارش‌های باران کاهش می‌یابد و یا اینکه فاصله بین بارش‌ها زیاد می‌شود، کشاورزان با خسارت‌های زیادی روبرو می‌شوند و محصول چندانی را برداشت نمی‌کنند.

امسال شرایط متفاوت بود و با بارش‌های خوبی که در پاییز و زمستان صورت گرفت، دیم‌زارهای استان نیز محصول خوبی را تولید کردند و میزان تولید گندم در استان پنج برابر شد.

با توجه به پایان مراحل برداشت گندم در استان بوشهر، انتظار می‌رود در پرداخت مطالبات گندم‌کاران استان تسریع شود که مسئولان باید با جدیت پای کار باشند.

برداشت ۱۵۰ هزار تن گندم در بوشهر/ مطالبات کشاورزان پرداخت شود

برداشت گندم ۵ برابر شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برداشت گندم در استان بوشهر از فروردین‌ماه آغاز شد و اکنون عملیات برداشت در استان پایان یافته است.

کبری توکلی با اشاره به کشت گندم در سطح ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اضافه کرد: با توجه به برداشت حدود ۱۵۰ هزار تن محصول از گندم‌زارهای استان بوشهر، میزان برداشت نسبت به سال قبل افزایش پنج برابری را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ مرکز خرید گندم در استان بوشهر تعیین شده بود بیان کرد: تاکنون ۱۲۲ هزار و ۷۸۰ تن گندم به مراکز خرید در سطح استان بوشهر تحویل شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: ۱۳ هزار تن سهم خود مصرفی کشاورزان استان بوشهر است.

وی با بیان اینکه ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن بذر گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری شده است افزود: ۷۱۷ کمباین در برداشت گندم کشاورزان استان بوشهر مشارکت کردند که ۷۰۰ دستگاه کمباین غیربومی بود.

خرید بیش از ۱۲۰ هزار تن گندم

مدیرکل غله استان بوشهر نیز از افزایش ۶ برابری خرید گندم از کشاورزان استان بوشهر نسبت به سال قبل خبر داد و افزود: بیش از ۱۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.

جمال زارعی با اشاره به کشت گندم در ۸۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۱۵ هزار هکتار اراضی آبی استان بیان کرد: ۱۴ مرکز برای خرید گندم از کشاورزان استان بوشهر تعیین شد که طی ۲ ماه نسبت به خرید از کشاورزان اقدام کردند.

وی میزان خرید گندم کشاورزان در سال قبل را ۴۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: کشاورزان ۱۲۴ هزار تن محصول تحول مراکز خرید دادند.

مدیرکل غله استان بوشهر با اشاره به پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات گندم‌کاران استان بوشهر افزود: بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی ۴۹۰ میلیارد تومان طلب گندم‌کاران استان بوشهر تا هفته آینده به حساب آنان واریز می‌شود.

برداشت ۱۵۰ هزار تن گندم در بوشهر/ مطالبات کشاورزان پرداخت شود

وی با قدردانی از همکاری و مشارکت کشاورزان و تعاون روستایی در عرصه برداشت و تحویل گندم برداشت شده گفت: با تحویل ۱۲۴ هزار تن گندم به مراکز خرید و ذخیره‌سازی آن در انبار و سیلو، استان بوشهر در عرصه گندم مصرفی برای سال جاری خودکفا شده است.

مدیرکل غله استان بوشهر اضافه کرد: بر اساس آمار نیاز گندم استان در سال ۹۶ هزار تن است و امسال بیش از این میزان برداشت و ذخیره شد.

مطالبات گندم‌کاران بزودی پرداخت می‌شود

مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر گفت: از مجموع هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان لیست اعتباری ارسالی اداره کل غله استان به بانک تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان بهای گندم به کشاورزان پرداخت شده است.

عباس قائدی‌زاده اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌شود طی چند روز آینده پرداخت کامل بهای گندم در استان بوشهر انجام شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان دوره این رقم به بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

انتظار می‌رود مسئولان با عمل به وعده‌های خود در قبال کشاورزان، موجب ایجاد امید بیشتر در بین کشاورزان شوند چراکه رضایت‌مندی کشاورزان موجب رغبت بیشتر به تولید و فعالیت در این عرصه می‌شود.

کد خبر 58711
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار