یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Sunday, 5 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
سنگ محک اندیشکده حکمرانی استان بوشهر
بوشهر- اندیشکده حکمرانی تازه کار استان بوشهر در راستای افزایش مهارت‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ گفت‌وگو و تعامل سازنده با دیگران در حل تعارضات فعال‌تر شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، احمد خواجه‌حسنی*: قتل از منظر جامعه شناختی جدی ترین خشونت موجود علیه انسان‌ها است که حادث شدن این مسئله اجتماعی به عنوان معلول، وابسته به علت‌های متعددی است.

به دنبال وقوع یک فقره قتل در شهرستان دشتستان باید عامل بروز چنین حوادثی در شهرستان بررسی شود. لازم به ذکر است که در وقوع «قتل‌هایی با انگیزه‌های شخصی» در کنار عوامل فرهنگی و اجتماعی، ضعف نظام آموزشی قابل کتمان نیست.

در این میان اما با توجه به ساختار اجتماعی و بافت سنتی شهرستان دشتستان به انضمام پیوندهای نسبی و سببی، این دست اتفاقات در زمره تهدیدات بالقوه ای به شمار می‌روند که در نوع خود می‌تواند به فجایع و بحران‌های بعضاً قابل پیش بینی منجر شود، اینجاست که اثرگذاری سیستم‌های آموزشی مهارت محور در یاد دهی کنترل خشم و آموزش مهارت‌های رفتاری بیش از پیش نمود پیدا می‌کند.

از اصلی‌ترین عوامل بروز قتل‌ها فارغ از دسته بندی‌های موضوعی، ضعفِ مدیریت هیجان‌های رفتاری و عدم کنترل رفتارهای عصبی است که بدین سان سبب بروز حوادثی دل خراش و نابهنجار می‌شود.

رخداد این موضوع تلخ، جانکاه را هر اندازه بیشتر واکاوی کنیم به زخم کهنه‌ای می رسیم که محمل مجموعه‌ای از نواقص و نارسایی‌هایی است که بارها مورد آسیب شناسی قرار گرفته و ضرورت رسیدگی و برنامه ریزی پیرامونی به صراحت بیان شده همچنان مغفول مانده و انگار که باید منتظر باشیم سقف آسمان بر سرمان فرود آید تا به اقتضای شرایط و امر ضرور تدبیری اساسی و جامعه پسند چاره کنیم.

گرچه برخی مهارت‌ها در تعدادی مدارس در حال آموزش است اما نهادینه کردن مهارت‌ها و کاربردی کردن این قبیل آموزش‌ها مستلزم تغییر در ساختار سیستم‌های آموزشی است، به تعبیری اگر دانش آموزان امروز را به سان دیروز آموزش دهیم، فردای آن‌ها را غارت کرده‌ایم.

در کنار نظام آموزشی، باید از ظرفیت رسانه‌های مختلف نیز در راستای افزایش مهارت‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ گفت‌وگو و تعامل سازنده با دیگران در حل تعارضات بین افراد و گروه‌ها بهره برداری کرد لذا در این وادی پیشنهاد می‌شود اندیشکده حکمرانی تازه کار استان این فرصت را مغتنم دانسته در باب مسئله شناسی و اهمیّت بخشی به این مهم اهتمام ورزیده و با کاربست استراتژی‌ها و ساز و کارهایی عملیاتی نسبت به پیشگیری، کنترل و مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیل به تقویت فرهنگ گفت‌وگو، مدارا و صلح اجتماعی در جامعه پیچیده و در حال تغییر کنونی مبادرت جدی کنند، صرفاً بدین دلیل که فقدان این سازوکارها راساً نظام اجتماعی را مختل کرده و با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

*فعال اجتماعی و رسانه‌ای

کد خبر 58715
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار