دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Monday, 6 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
راتلج نظر متفکران اسلامی درباره شر و رنج و همه‌گیری را منتشر کرد
کتاب «از الهی تا انسانی؛ دیدگاه‌های متفکران معاصر اسلامی پیرامون شر، رنج و همه‌گیری جهانی» به تازگی توسط انتشارات راتلج منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، به تازگی انتشارات راتلج کتابی با عنوان «از الهی تا انسانی» پیرامون نظرات متفکران حوزه فلسفه و الهیات اسلامی درباره مفهوم شر و رنج منتشر کرده است.

مفهوم شر که بیشتر معطوف به چراییِ درد و رنج کشیدن انسان‌هاست از مفاهیم چالش‌برانگیز و جذاب در فلسفه است. عنوان کتاب «از الهی تا انسانی» است و تیتر فرعی آن عبارت است از «دیدگاه‌های متفکران معاصر اسلامی پیرامون شر، رنج و همه‌گیریِ جهانی».

این کتاب شامل مقالاتی از چهره‌های دانشگاهی نظیر سید حسین نصر، محمد فاروق، محمد رستم، روزابل انصاری، مختار علی، جاستین کنسلیر، هنا خالد، عطیف خلیل، جوئل ریچموند، ترانه ویلکینسون و سیروس علی زرگر است.

در توضیح انتشارات راتلج پیرامون کتاب «از الهی تا انسانی» آمده: این کتاب با ارائه مقالاتی از فلاسفه و متکلمان پیشرو در دوران معاصر جوامع اسلامی به نمودهای گوناگون رنج و شر، از کرونا گرفته تا تغییرات اقلیمی، آسیب‌پذیری بشر و چالش‌های مربوط به مسکن‌های قوی می‌پردازد. این کتاب به جای پیروی از الگوهای تکراری در فلسفه دین که اغلب مسائل و چالش‌های مربوط به شر و درد و رنج را با تمرکز بر صفات الهی و ارتباط میان خدا و جهان توضیح می‌دهند، الگوی پژوهشی دیگری را با تمرکز بر آسیب‌پذیری بشر، ظرفیت‌های او و انعطاف‌پذیری‌هایش عرضه می‌کند.

موضوعات طرح‌شده در این کتاب با پرداختن به هر دو جنبه نظری و عملی مسأله شر، طیف گسترده‌ای از مباحث را در بر می‌گیرد. گستره این مباحث از قدرت دگرگون‌کننده عشق، اخلاقیات فضیلت در تصوف و ضرورت رنج کشیدن تا اهمیت روحی بدن و رویکردهای اسلامی را شامل می‌شود. نویسندگان و پژوهشگران کتاب پیش رو در این راستا بر پایه محتواهای پیشامدرن و معاصر، رویکردهای جدیدی را ارائه می‌دهند که امکان غنی ساختن رشته نوظهور فلسفه جهانی دین را فراهم نموده و از این رهگذر، ماهیت مباحثات پیرامون طبیعت شر و رنج را با سرعت فزاینده‌ای متحول می‌سازد.این کتاب برای پژوهشگران رشته‌های گوناگونی نظیر فلسفه اسلامی، مطالعات ادیان، تصوف و الهیات مفید فایده خواهد بود.

مترجم: مائده رحمانی

کد خبر 60252
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار