پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Thursday, 16 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
قطعی برق خارگ پذیرفتنی نیست/ لزوم ایجاد سیستم پشتیبان در جزیره
بوشهر- قطعی برق در جزیره خارگ و خاموشی چند ساعته این جزیره زنگ خطری جدی است که باید تلاش شود سیستم پشتیبان مناسبی برای تامین برق اهالی خارگ فراهم شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، حامد عرب زاده: جزیره خارگ به عنوان یکی از مراکز راهبردی ایران اسلامی در حوزه صنعت عظیم انرژی کشور است که نقش مهمی در صادرات نفت خام کشور دارد.

تأمین و توزیع برق جزیره خارگ به عنوان مهمترین پایانه صادرات نفت کشور از اهمیت بالایی برخوردار است ولی مشکلاتی در زمینه تأمین برق این جزیره وجود دارد که باید به صورت کامل و ریشه‌ای حل شود.

جمعه‌شب در یک اتفاق نادر برق محدوده شهری این جزیره به واسطه ورود یک گربه به نیروگاه بزرگ خارگ قطع شد و شهر به خاموشی فرو رفت که این قطعی برق تا ساعت سه بامداد نیز ادامه داشت.

جزیره حساس خارگ به شبکه برق سراسری متصل نیست و امکان رینگ در شرایط خاص برای این منطقه وجود ندارد و می‌طلبد که اقدامات لازم برای تأمین برق اضطراری در این جزیره اندیشیده شود.

پذیرفتنی نیست که یک جزیره حساس و خاص برای چند ساعت برق نداشته باشد؛ قطعی برقی که بر اثر ورود یک گربه صورت گرفته است و احتمال تکرار چنین حوادثی نیز وجود دارد.

برق خارگ با آینده‌نگری توسعه یابد

بخشدار ویژه خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برابر اطلاعات دریافتی از مسئولان نیروگاه و اداره برق جزیره خارگ شب گذشته شاهد حادثه آتش سوزی مختصر در نیروگاه بزرگ برق جزیره خارگ بودیم که با ورود به‌موقع آتش نشانی پایانه نفتی خارگ این حریق کنترل شد.

ناصر ابراهیمی افزود: هم اکنون با همکاری شرکت‌های مستقر در جزیره خارگ برق محدوده شهری جزیره وصل شده و خطوط جریانی برق در حال توزیع هستند.

بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: تأمین برق تابستان سال آینده جزیره خارگ توسط برق منطقه‌ای بسیار مهم است و در این زمینه مکاتبات لازم صورت گرفته است، تأمین یک سیستم پشتیبان برق در جزیره خارگ توسط برق منطقه‌ای بسیار ضروری است.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: شرایط جزیره خارگ به دلیل نقطه جغرافیایی بسیار خاص است و بهسازی و نوسازی سیستم برق جزیره باید دید آینده نگری انجام شود.

تعمیرات اساسی نیروگاه خارگ

معاون بهره برداری شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شرایط خاص و منحصر به فرد این جزیره خود گویای حساسیت برق منطقه‌ای برای تأمین برق پایدار این جزیره است.

حمزه روغنیان افزود: شب گذشته بلافاصله پس از حادثه تیم کارشناسی و عملیات نیروگاه برق برای رفع مشکل موجود اقدامات لازم را انجام دادند.

وی با بیان اینکه تأمین برق ۱۲ مگاواتی جزیره خارگ در اولویت اصلی ما است، افزود: برق منطقه‌ای برای استان‌های بوشهر و فارس در تابستان حدود شش هزار و ۶۰۰ مگاوات برق مصرفی از سوی مشترکان دارد.

معاون بهره برداری شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر تصریح کرد: برای تأمین برق پایدار جزیره خارگ اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی در نظر گرفته شده است که در زمینه تعمیرات اساسی سیستم نیروگاه خارگ هزینه خواهد شد.

جزیره خارگ با توجه به شرایط خاص جغرافیایی نیازمند توسعه و تجهیز سیستم توزیع و انتقال برق است و این موضوع باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

طی بررسی‌های به عمل آمده، برق مورد نیاز تابستان این جزیره حدود ۱۲ مگاوات است که تنها نیروگاه بزرگ خارگ متولی تأمین این برق خواهد بود.

نبود نیروگاه پشتیبان، فرسودگی خطوط انتقال و بالا رفتن قیمت قطعات از مشکلات اصلی برق جزیره است.

کد خبر 17604
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار