جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday, 17 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
تأکید امام جمعه کنگان بر توسعه اسکله تجاری در این منطقه
ایسنا/بوشهر امام جمعه کنگان با اشاره به اهمیت فعالیت تجاری و اقتصادی در این منطقه، توسعه اسکله در این شهر را بسیار مهم برشمرد و از مسئولان خواست که برای بهبود معیشت و اقتصاد مردم اسکله کنگان را توسعه دهند.

حجت‌الاسلام محمود محمودی، امام جمعه کنگان در رابطه با اهمیت احداث اسکله کنگان به ایسنا گفت: شهرستان کنگان محل اجرای بخش عظیمی از پروژه‌های پالایشگاهی پارس جنوبی است. منطقه پارس ۲ (پارس کنگان) که بزرگی آن دو برابر منطقه پارس ۱ (پارس جنوبی) است در ۱۰ کیلومتری بندر کنگان قرار دارد؛ بنابراین ایجاد اسکله در این منطقه بسیار ضروری است.

وی با بیان این‌که کارخانه سیمان کنگان نیز به‌عنوان یکی از بزرگترین کارخانه‌های سیمان ایران، در این شهر قرار دارد و بسیاری از تولیدات آن از طریق اسکله اختصاصی آن به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌گردد، افزود: توسعه اسکله در کنگان می‌تواند در رونق اقتصادی این منطقه تأثیر فراوانی داشته باشد.

امام جمعه کنگان با بیان این‌که بخش کوچکی از اسکله کنگان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی احداث شده است؛ تصریح کرد: اسکله در شهرهای بندری نقش محوری در اقتصاد آن شهر را دارد، چون بسیاری از مردم در تجارت، صیادی و مانند آن از اسکله استفاده می‌کنند. 

وی ادامه داد: در سال ۸۲ این اسکله توسعه بسیار زیادی پیدا کرد؛ حدود هشت هکتار بر ظرفیت این اسکله افزوده شد؛ هر چند باز لازم بود که بیشتر توسعه پیدا کند؛ زیرا مطالبات مردم بسیار زیاد است و بنده هم به عنوان امام جمعه نامه‌های متعددی در پیگیری این مطالبات به مسئولانی مانند فرماندار و استاندار نوشته‌ام و از ریاست جمهوری و وزرای وقت پیگیری آن را انجام داده‌ام.

امام جمعه کنگان با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص توسعه اسکله این منطقه، افزود: در سال ۹۸ با پیگیری‌های مختلف مجموعه عزیزان شهر، در سفر رئیس جمهوری در اسفند ۹۸ تصمیم بر آن شد که توسعه‌ای داده شود؛ این تصمیم توسعه ۳۶ هکتار، یعنی ۴.۵ برابر اسکله فعلی و افزایش امکانات آن، که بودجه بخشی از طرف سازمان برنامه و بودجه و بخشی هم به وسیله سازمان بنادر و کشتی‌رانی تأمین شود.

وی با ابراز تأسف از تأمین نشدن اعتبارات دولتی گفت: سازمان بنادر و کشتیرانی تقبل کرد که تمام هزینه این طرح را انجام دهد؛ قرار است بعد از توسعه این اسکله که ۳۹ ماه به طول می‌انجامد، فاز دوم آن که با تأمین اعتبار هفتاد میلیارد تومان آغاز و بین اسکله تجاری و صیادی فاصله ایجاد شود.

حجت‌الاسلام محمودی توضیح داد: اختلاط فعالیت‌های تجاری و صیادی در گذشته موجب خسارت‌هایی به اسکله شده بود که با اجرای این طرح به وضعیت مطلوب خواهیم رسید. که البته اسکله فعلی گنجایش جوابگویی به کشتی‌های فعال در این منطقه را ندارد.

وی درباره نگرانی مردم منطقه گفت: مردم نگران هستند که در پایان کاردولت، فعالیت این پروژه متوقف شود و کار پیش نرود. همانگونه که در اواخر دولت‌ها کمرنگ شدن اجرای پروژه‌ها امری تکراری است و مردم نگران این تکرار هستند. اکنون روند رو به رشد است، ولی مردم نگران هستند، اما وضعیت فعلی مطلوب است و این طرح به صورت خوبی پیگیری و انجام می‌شود.

امام جمعه کنگان اظهار کرد: اسکله ال‌ان‌جی کنار کارخانه سیمان شهر کنگان از منابع دولتی احداث شده است و اکنون برای بازسازی بالای هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که سالانه میلیاردها تومان هزینه نگهداری آن است که بزرگترین اسکله این منطقه است و ظرفیت پهلوگیری دوازده کشتی بزرگ را دارد که اکنون معطل مانده است.

وی با ارائه توضیحات بیشتری از این اسکله و سال‌ها راکد ماندن این سرمایه عظیم پیشنهاد کرد: این اسکله در اختیار مردم و سازمان بنادر و کشتیرانی قرار داده شود تا مردم از آن به خوبی استفاده کنند؛ چون این سرمایه در حال حاضر معطل مانده است.

حجت‌الاسلام محمودی تاکید کرد: نزدیک‌ترین فاصله ایران و کشور قطر شهر کنگان است؛ این فاصله از کنگان تا بندر الویس قطر ۱۸۰ کیلومتر اعلام شده که در این شرایط حساس بهترین فرصت برای صادرات به قطر همین شهر به شمار می‌آید؛ بنابراین شهر کنگان می‌تواند در ارتباط بهتر سیاسی و اقتصادی با کشور قطر تأثیرگذار باشد.

گفتنی است، اِسْکِله سازه‌ای دریایی که به منظور پهلوگیری و مهار کشتی جهت بارگیری و باراندازی کالا ساخته می‌شود. اسکله‌ها معمولاً در درون حوضچه بنادر که مکانی ایمن در برابر برخورد امواج و توفان است، ساخته می‌شوند.

انتهای پیام 

کد خبر 24985
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار