جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday, 17 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
ماجرای درآوردن نخل‌ها در بخش ارم دشتستان چه بود؟
ایسنا/بوشهر چند روزی است که تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از درآوردن درخت‌های نخل از روستایی در بخش ارم شهرستان دشتستان در استان بوشهر دست به دست می‌شود، بخشدار ارم در این خصوص توضیحاتی ارائه داد.

نخل درخت توانایی ایجاد سازگاری در رطوبت پایین خاک را دارا است و از همین رو گل سر سبد باغات جنوب کشور محصوب می‌شود به طوری که جنوب را به آفتاب، نخل و دریا می‌شناسند.

به تازگی ویدئویی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که افرادی در حال درآوردن نخیلات از ریشه هستند و در ادامه این اقدام را به دلیل شرایط اقتصادی، وضعیت بد بارش‌ها و کم شدن حقابه‌ها عنوان می‌کنند و می‌گوید که نخلداران بی رمق و درمانده درختان خود را به کشورهای همسایه خلیج فارس صادر می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در توضیحات این فیلم‌ها که مربوط به روستاهای تنگ فاریاب و تنگ درکش در بخش ارم شهرستان دشتستان است ادعا می‌شود که صدها اصل نخل با عمر بیش از ده سال و در شرایط نرمال ثمردهی از زمین کنده و به بوشهر منتقل شده و به کشور قطر صادر می‌شوند.

بخشدار ارم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه نخل فروشی در کل کشور از استان خوزستان گرفته تا هرمزگان رایج است، اظهار کرد: برای شما هم پیش آمده است که در بلوار و پارک‌های شهر نخل‌های بالغی را می‌بینید که از نقاط گوناگون برای کاشت آورده‌ شده‌اند.

علی بهرام‌نژاد با اشاره به اینکه در برخی موارد نخل‌ها صادر هم می‌شوند، اضافه کرد: گاهی نخلداران به دلیل نامرغوب بودن گونه، نر بودن و پیر بودن درخت به دنبال جایگزینی گونه‌های جدید با ارزش اقتصادی بالاتر هستند.

وی تغییر کاری را از دیگر انگیزه‌های افراد برای درآوردن درخت نخل دانست و افزود: در برخی موارد با توجه به تراکم بالای نخلستان برای ایجاد فاصله‌گذاری میان درختان جهت ایجاد مسیر خودرو حمل بار، نخلداران تعدادی از درختان را حذف می‌کنند.

بخشدار ارم در خصوص ادعای خشکسالی در این ویدئو تصریح کرد: کشور و تبع آن این بخش با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند اما نخل درخت مقاومی است و نیاز چندانی به آب ندارد از این رو درآوردن درختان به علت بحران آب قابل قبول نیست.

بهرام‌نژاد عنوان کرد: بخش ارم تنها تابستان خشک و کم بارانی دارد و در سایر فصل‌ها بارندگی‌ها برای درخت نخل کفایت می‌کند.

وی یادآور شد: پارسال به همراه فرماندار دشتستان پیرامون موضوع آبیاری نخیلات سفری به روستاهای رود فاریاب و تنگ فاریاب داشتیم که ماحصل آن ایجاد چند بند سند ملاتی در این روستاها بود.

بخشدار ارم خاطر نشان کرد: نخلداران در روستا تنگ‌درکش به علت شوری آب، کاهش ثمردهی و افت کیفیت محصول اقدام به نوکالی و واکالی نخل می‌کنند.

بهرام‌نژاد با بیان اینکه ۴۶ مورد بند سنگ ملاتی در دولت یازدهم و دوازدهم در بخش ارم ایجاد شده است، اظهار کرد:  در روستای رود فاریاب نیز که این ویدئو گرفته شده یک بند سنگ ملاتی بزرگ کار شده است.

به گزارش ایسنا، گفته می‌شود که هر اصله نخل از این نخلداران به قیمت ۱۵ میلیون ریال به دلالان فروخته می شود، نخلهایی که در شرایط خوب ثمردهی هر اصله آن بیش از دو میلیون تومان ارزش افزوده و گردش مالی در استان ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه ثمر یک نخل در بدترین حالت سالی یک میلیون تومان به فروش می‌رسد، بیان کرد: قیمت یک اصله نخل در باغات این بخش بالغ بر ۵ میلیون تومان است و ادعای فروش هر اصله نخل به بهای ۱.۵ میلیون تومان دور از ذهن به نظر می‌رسد.

بخشدار ارم با اشاره به اینکه عمده گونه نخل در این بخش از نوع زاهدی و کبکاب است، تصریح کرد: با توجه به مرغوبیت خرما و وجود سردخانه در بخش ارم، نخلداران هیچ گونه مشکلی برای فروش محصول خود ندارند و مشتریان حاضر به پیش خرید محصول نیز هستند.

انتهای پیام

کد خبر 35794
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار