چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday, 15 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
زخم بیکاری بر چهره استان ثروتمند/ جوانان بوشهری سهمی ندارند
بوشهر- استان بوشهر با وجود ظرفیت‌های فراوان درحوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و وجود ابر پروژه‌های حوزه انرژی و اجرای طرح های کلان دارای نرخ بیکاری بالایی است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان بوشهر باوجود ظرفیت‌های فراوان در حوزه صنایع دست بالا و وجود ابر پروژه‌های حوزه انرژی نرخ بیکاری بالایی دارد. با حضور بیش از ۴۰ شرکت پتروشیمی فقط در محدوده پارس جنوبی و درآمد حدود ۳۳۵ میلیارد دلاری چرا باید شاهد نرخ بالای بیکاری جوانان باشیم.

در کنار شهرستان عسلویه وجود جزیره راهبردی خارگ با حضور بزرگترین پایانه نفتی کشور، پتروشیمی خارگ و درآمد سرشار این شرکت‌های در این جزیره نیز فریاد مظلومانه بیکاری این جوانان به گوش می‌رسد.

همچنین اجرای طرح‌های کلان صنعتی از قبیل نیروگاه اتمی بوشهر، کشتی‌سازی و مانند این‌ها، انتظار می‌رود سیمای این استان به عنوان یکی از مناطق مهم صنعتی و اقتصادی جهان تغییر کند اما همچنان جوانان آن در آرزوی یافتن شغلی مناسب در اول راه مانده‌اند.

زخم بیکاری بر چهره استان ثروتمند/ جوانا بوشهری سهمی ندارند

لزوم توجه به جوانان بوشهری در مدیریت صنایع

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر میزبنا صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی است و این ظرفیت‌ها باید برای رفع فقر و بیکاری در استان به کار گرفته شود.

ابراهیم رضایی با بیان اینکه بیکاری جوانان استان بوشهر در کنار این صنایع بزرگ پذیرفتنی و شایسته نیست افزود: بیکاری جوانان و بخصوص افراد بومی و تحصیل‌کرده از مسائل و مشکلات مهم در استان بوشهر است.

وی ادامه داد: در شرایطی شاهد بیکاری جوانان استان بوشهر هستیم که برخی از این صنایع برای کارهای غیرتخصصی نظیر حراستٰ خدمات و. … هم نیروهای خود را به صورت پروازی به جنوب استان بوشهر می‌آورند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بکارگیری جوانان متدین و تحصیل کرده و متخصص و توانمند و کارآمد این استان در مدیریت‌های صنایع افزود: سهم استان در این صنایع باید داده شود.

سکوت در مقابل این ظلم جایز نیست

عبدالله نجفی از فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان بوشهر در یادداشتی نوشت: آش آنقدر شور شده که سکوت در برابر این رفتارها، جفای به مردم است.

وی ادامه داد: آزمون استخدامی یکی از پتروشیمی‌های استان بوشهر قرار است در شیراز برگزار شود؛ جفای بزرگ‌تر از این رویداد به مردم استان بوشهر این است که در مقابل این ظلم و نادیده گرفتن حق بدیهی این مردم بزرگ سکوت کرد.

نجفی بیان کرد: به نظر می‌رسد برخی مدیران نفتی مستقر در استان، سر سوزنی برای سیاست‌های ریاست محترم جمهور و دیگر مقامات عالی کشور اهمیت قائل نیستند وگرنه اوضاع بهتر از اینها بود.

وی افزود: دولت اعتدال با ناعدالتی در تقسیم سهم جوانان استان به اتمام رسید و چند شهرستان استان فارس و هرمزگان را در کنار تنها چهار شهرستان جنوبی استان بعنوان بومی تعریف شد تا تحقق ۵۰ درصد جذب بومی و حل مشکل اشتغال جوانان بومی استان بوشهر به این ترتیب نصیب دیگر همسایگان شود.

نجفی ادامه داد: حالا در تازه‌ترین اقدام، جوانان بوشهری را برای شرکت در آزمون به شیراز فرا می‌خوانند. پیشنهاد می‌کنم مسئولان و نمایندگان مردم استان راه و روشی جدید و متحد در مقابل این رویکردهای آقایان نفتی در پیش گیرند تا دیگر شاهد این دست تصمیمات نابجا نباشیم.

زخم بیکاری بر چهره استان ثروتمند/ جوانا بوشهری سهمی ندارند

بیکاری شایسته استان بوشهر نیست

عبدالکریم جمیری نیز پیش از این گفته بود: در کنار منابع عظیم شرکت‌های مستقر در استان مورد بهره برداری قرار گرفته است، شایسته نیست جوانان استان بوشهر مشکل بیکاری داشته باشند.

وی افزود: اگر ما به اشتغال بومی‌ها در صنایع فکر می‌کنیم، باید به ایجاد اشتغال پایدار بیاندیشیم نه اشتغال خرد و فعالیت‌های خدماتی، این کار نه زیبنده مردم منطقه است و نه افتخاری برای مسئولین و برنامه‌ریزان دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم آموزش نیروهای بومی برای پذیرش مسئولیت‌های کلان در عرصه صنعت اظهار داشت: در کنار صنعت برای کیفیت بخشی به فعالیت‌ها و شکل دهی صنایع پایین دستی، باید امکان رسوب دانش و توسعه فعالیت‌های علمی برای جامعه پیرامونی فراهم شود، در این شرایط است که هم برای معضل بیکاری چاره اندیشی می‌شود و هم نیروهای بومی با تکیه بر دانش و تخصص می‌توانند برای ایجاد ارزش افزوده مفید واقع شوند.

وی گفت: با توجه به منابع اقتصادی استان بوشهر نرخ حدود ۲۰ درصدی بیکاری در این استان شایسته نیست استان بوشهر به دلیل داشتن ظرفیت‌ها، منابع و زیرساخت‌های اقتصادی به عنوان در ایران تلقی می‌شود و شایسته نیست جوانان این استان زر خیز با مشکل بیکاری مواجه باشند.

اجرای مصوبه ۵۰ درصدی اشتغال جوانان بومی استان در تأسیسات نفتی را از جمله خواسته‌های به حق مردم استان بوشهر است که به آن بی توجهی می‌شود.

زخم بیکاری بر چهره استان ثروتمند/ جوانا بوشهری سهمی ندارند

سهمیه جذب نیروهای بومی رعایت شود

استاندار بوشهر نیز با تاکید بر لزوم تحقق سهم استان بوشهر در پارس جنوبی اظهار داشت: رابطه استان بوشهر با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مشخص نیست.

احمد محمدی زاده با اشاره به اینکه سهمیه ۵۰ درصدی ابلاغ شده جذب نیروهای بومی رعایت شود افزود: با بررسی‌های صورت گرفته الان حدود ۳۰ درصد نیروهای استان بوشهر در مشاغل پایین دست در صنعت در حال فعالیت هستند.

استاندار بوشهر تصریح کرد: نیروهای کارآمد و متخصص استان بوشهر در صنایع نقش پررنگی داشته‌اند ولی متأسفانه این نقش کمرنگ شده است که از این ظرفیت بومی باید استفاده شود.

قانون استخدام جوانان بومی عملی شود

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه اشتغال است ولی جوانان این استان همچنان بیکار هستند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری با اشاره به جذب نیرو از نقاط مختلف کشور در مراکز صنعتی بزرگ مستقر در استان بوشهر خاطرنشان کرد: بر اساس قانون باید جوانان استان میزبان در اولویت اشتغال باشند و مردم استان هم چیزی فراتر از این ضابطه قانونی نمی‌خواهند.

امام جمعه بوشهر بر لزوم توجه به مصوبه اشتغال ۵۰ درصد نیروی بومی در پارس جنوبی تاکید کرد و ادامه داد: چرا جوانان بوشهری تحصیل کرده، متعهد و توانمند باید در کنار صنایع بزرگ ملی بیکار باشند.

وی با تاکید بر اینکه این تبعیض‌ها پذیرفتنی نیست تصریح کرد: در زمینه اشتغال جوانان بومی استان بوشهر در صنایع با رئیس جمهور، وزرا، مسئولان ملی و استانی مذاکره و صحبت شده است و رئیس جمهور در سفر به بوشهر دستوراتی را صادر کردند.

صفایی بوشهری با انتقاد از عدم تحقق دستورات رئیس جمهور ادامه داد: مسئولان، مدیران و صاحبان صنایع استان بوشهر باید قانون استخدام جوانان بومی عمل کنید جوانان تا جوان هستند می‌توانند کار کنند بعد از آن ظرفیت آنان کاهش می‌یابد.

در روزهای گذشته نیز متأسفانه شاهد انتشار آزمون استخدامی پتروشیمی پردیس مستقر در عسلویه استان بوشهر بودیم که مقرر شده است جمعه هفته جاری در شیراز برگزار شود

این در حالی است که آلودگی زیست محیطی، آلودگی آب و هوایی، مشکلات متعدد اجتماعی و فرهنگی ایجاد شده توسط این صنایع در سراسر استان بوشهر در دریا و خشکی به صورت مستقیم مردمان صبور این دیار را درگیر خود کرده است.

کد خبر 38264
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار