سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday, 14 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
گَرگشو یا گِرِیگُشو  آیین زیبای مذهبی یا نوستالژی کودکان دیروز ؟ 

خارگ : بنا بر عقاید عامه مردم جنوب این مراسم باعث افزایش رزق و روزی خانواده هایی می شود که به بچه ها هدیه یا خوراکی گرگشو می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خارگ آنلاین سید خلیل پیام : مقدمه : بنا بر عقاید عامه مردم جنوب این مراسم باعث افزایش رزق و روزی خانواده هایی می شود که به بچه ها هدیه یا خوراکی گرگشو می دهند. با توجه به گفته بزرگان ومحققان گرگشو یاهمان گریگشو  تغییر یافته واژه گره گشا است که گویا برای اولین بار توسط حضرت فاطمه (س) این جشن برگزار شده و مناسبت برگزاری این مراسم برای نخستین بار چنین بوده که؛ حضرت فاطمه (س) به مناسبت به دنیا آمدن اولین فرزند بزرگوارشان یعنی امام حسن مجتبی (ع) شیرینی یا خرما و خوراکی در میان کودکان کوی و برزن پخش کرده و باعث شادی  آنان شده است .


رسم بر آن است که هرساله بعد از افطار پانزدهمین روز (نیمه) ماه مبارک رمضان که مصادف با میلاد امام حسن مجتبی (ع)  هست بچه ها که معمولأ گروه های سِنی  مختلف و متشکل از پسر ان و دختران هستند با در دست داشتن ظرف و یا کاسه ، که قبلأ کیسه ای با دوبند در طرفین توسط مادران دوخته و بر گردن بچه ها  آویزان می شد به درِ خانه همسایه و بزرگان شهر رفته و با سر دادن فریاد و اعلام گریگشو از صاحب خانه که از قبل هدایایی محیا شده و معمولأ شامل ؛ شیرینی ،آجیل، نُقل و دیگر خوراکی های باب طبع کودکان می باشد را از اهل خانه طلب و دریافت می کنند.


ناگفته نماند علاقه ما در آن شب ها بیشتر پفک و بیسکویت ویفر کارمِلا و پسته بود.قابل ذکر است این رسم شاد که نشان از کرامت صاحب خانه و بخشش آنان است در جنوب کشور وجزیره باستانی خارگ رواج داشته و در کشورهای حاشیه خلیج تا ابد فارس نیز اجرا میشود .


یاد دارم تا زمان باز شدن درب می خواندیم گریگشو ، گریگشو ، خونه گچی پُر هَمه چی و وای به روزی که اهل آن خانه هیچی به ما نمیدادند آنوقت بود که فریاد خونه گدا  هیچ چی نداد تمام محل را پُر میکرد ، پس حق انتخاب با صاحب خانه بود که هدیه ای بدهد یا فریاد همزمان بیست کودک را تحمل کند .البته توصیه من انتخاب گزینه یک هست .


با بیان این رسم کریمانه و یاد خاطره کودکی از همه دوستان درخواست دارم با تهیه مقداری خوراکی امسال در شب نیمه ماه مبارک رمضان موجبات شادی کودکان را فراهم ساخته همچنین بانی پر رنگ شدن سُنت حسنه انفاق و کرامت باشند

 

بیاییم دست در دست هم آیین های کهن را حفظ نماییم

کد خبر 44889

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار