به گزارش خبرنگار خبرگزاری خارگ آنلاین طاهره برزگر : تنها یک روز قبل از تعطیلات باز هم بصورت ناگهانی ؛ خط تردد دریایی خارگ به مرکز استان خالی می شود و مجددا کشتی موقت فلات قاره «گلوبال چیتا »با همت برخی مسولان شروع به حرکت می کند.این سوال مطرح است که بی نظمی های تردد تا کجا ادامه خواهد داشت؟ دلیل واقعی غیبت ناگهانی شناورها چیست؟ مگر می شود با کوچکترین مساله ای تردد کشتی ها را به ناگهان متوقف کرد و مردم را به رنج انداخت؟بخش خصوصی چرا مردم را به زحمت می اندازد؟
افزایش نرخ کرایه شناورها؛ باری بر دوش مردم
عدم ثبات تردد شناورها برای مردم خارگ از یک سو و افزایش نرخ بهای بلیط کشتی برای ساکنان از سوی دیگر ، باعث تاسف است.از دوروز دیگر بهای بلیط کشتی برای افراد ساکن بومی ۳۵هزارتومان و غیر بومی به حدود نفری صد و پانزده هزار تومان خواهد رسید ؛ این یعنی رفت و برگشت یک خانوار ۴ الی ۵ نفره بومی در خارگ قریب به ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.افزایش بهای بلیط باری مضاعف بر دوش مردم است چراکه بلیط شاغلان صنعت کماکان رایگان است. تناقض اینجاست که مردم بومی فقط قریب به سی درصد از صندلی های شناور را اشغال می کنند و بقیه نیروهای شرکت ها هستند.علاوه بر این خط تردد دریایی خارگ به حضور بخش خصوصی نیاز دارد که توان انجام خدمات گسترده و بروز را داشته باشد و برای خدمت به مردم مقید باشد و به هیچ دلیلی خط را ناگهانی ترک نکند.
یارانه ای و غیر رایانه ای
طبق اخبار منتشر شده در صورتی که انعقاد قرار داد نفت با بخش خصوصی انجام شود پنج هزارتومان یارانه به مردم عادی تعلق می گیرد و بلیط از ۴۰ هزارتومان به ۳۵ هزار تومان می رسد در غیر این صورت بلیط همان ۴۰ هزارتومان است.علاوه بر گران شدن بلیط منت پنج هزارتومان یارانه نیز بر سر ساکنان خارگ خواهد بود.در صورتی که در جزیره ای که شرکت های بزرگ صنعتی مستقر هستند ،بلیط کشتی باید برای مردم بومی که درصد کمی از مسافران را تشکیل می دهند ، رایگان باشد.با توجه به محدودیت های خارگ آیا درآمد ساکنان با هزینه کردها برابر است؟ آیا قیمت برخی ارزاق بیشتر از سایر شهر ها نیست؟ چرا باید برای تردد بار مضاعفی بر معیشت مردم افزوده شود؟چرا مردم خارگ نباید همچون شاغلان صنایع از مزایا ی آن در قالب انجام مسولیت های اجتماعی شرکت ها برخوردار باشند؟
حق آلایندگی
حجم انواع آلاینده ها در خارگ آنچنان بالاست که گاهی نمی توان از منزل خارج شد. مردم خارگ بیش از همه استان در تماس با آلاینده هستند ، اما چرا باید بخاطر سرانه جمعیت کمترین سهم را از حق آلایندگی ببرند. عدالت اجتماعی یعنی اینکه اکنون بلیط کشتی برای مردم خارگ رایگان باشد و مشکل تردد و کمبود کشتی وجود نداشته باشد و بخشی از حق آلایندگی خارگ صرف تردد مردم شود.