یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Sunday, 12 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
سبک عزاداری سنتی بوشهری نباید دستخوش تغییرات شود
بوشهر- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: سبک عزاداری سنتی بوشهری نباید دستخوش تغییرات در مدل‌های جدید و سبک‌های نوین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری صبح سه‌شنبه در جمع مسئولان فرهنگی، تبلیغی و هیئت‌های مذهبی استان بوشهر اظهار داشت: مردم بوشهر در ماه‌های محرم و صفر دارای رسم و آئین خاص خود هستند.

وی اضافه کرد: فرهنگ عزاداری مردم استان بوشهر در وصف سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام و دیگر شهدای دشت کربلا و خاندان ائمه طهارت علیه‌السلام منحصربه‌فرد و برای همه مردم در اقصی نقاط جهان شناخته شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر تاریخ عزاداری مردم استان بوشهر در برگزاری مراسم دهه نخست ماه محرم را با شکوه و ماندگار دانست و تأکید کرد: آثار متعدد عزاداری سنتی مردم استان بوشهر در زمینه سینه‌زنی، مرثیه‌خوانی، مقتل‌خوانی، مرثیه‌سرایی، مولودی و دیگر عرصه‌ها جمع‌آوری و با این ظرفیت‌ها کتابخانه تخصصی عزاداری مردم بوشهر راه‌اندازی شود.

لزوم حفظ عزاداری سنتی بوشهری

وی با بیان اینکه استان بوشهر در عرصه‌های عزاداری و سوگواری خاندان ائمه طهارت علیه‌السلام دارای شخصیت‌های بزرگی است گفت: تاریخ شخصیت و علمای استان بوشهر در زمینه مرثیه‌سرایی، مولودی‌خوانی، خواندن مقتل، سینه‌زنی و دیگر عرصه‌های عزاداری خاندان گرامی رسول اکرم (ص) نگارش شود.

امام جمعه بوشهر یکی از ضعف‌ها و مشکلات در زمینه تاریخ استان را عدم نگارش شخصیت‌های استان دانست و تصریح کرد: در ۱۰ سال اخیر اقدامات مهمی انجام شده ولی پژوهشگران و محققان باید تلاش بیشتری انجام دهند.

صفایی بوشهری با بیان اینکه نسل کنونی در تنوع مدل و سبک‌های عزاداری مواجه است تأکید کرد: در این راستا سبک عزاداری بوشهری نباید دستخوش تغییرات در مدل‌های جدید و سبک‌های نوین شود.

تشکیل هیئت‌های مذهبی کودکان و نوجوان

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با تأکید بر حفظ و نگهداری سبک مداحی، مرثیه‌سرایی و عزاداری سنتی بوشهری گفت: موسیقی و آهنگ سینه‌زنی و سنج و دمام بوشهری باید حفظ شود و در فضا، سبک و مدل‌های جدید متفاوت، محو نشود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با تأکید بر حفظ روحیه وحدت و اتحاد در آئین برنامه‌های عزاداری ماه محرم افزود: دشمنان بر روی جوانان و نوجوانان در تحقق اهداف خود برنامه‌ریزی کرده‌اند که توجه به این قشر در عرصه‌های فرهنگی و عزاداری ایام ماه محرم یک ضرورت است.

وی تشکیل هیئت‌های مذهبی کودکان و نوجوان در کنار هیئت‌های مذهبی دیگر اقشار را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: تشکیل هیئت مذهبی دختران باید در دستور کار قرار بگیرد.

کد خبر 60129
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار